Meny Lukk

Ingrid Birgitta Becker (f. 1952)       

Foto hentet fra ingridbecker.no

Ingrid Becker (1952) er utdannet innen tekstil og pedagogikk. Fascinasjonen for tekstile materialer og teknikker er grunnleggende i hennes arbeid som kunsthåndverker.

Hun har arbeidet med bekledning i skinn og stoffer i naturmaterialer. I dag kommer naturens materiallager enda sterkere til uttrykk i hennes flettverk, og det tekstile er til stede både i materialkvaliteten og i de ulike teknikkene.

De ulike flettematerialene har sin egen karakter og utfordrer på ulike måter, stiller krav og er med på å forme arbeidene. Materialet har sin egen vilje, stiller krav og krever en dialog på veien til det ferdige arbeidet. I samspillet mellom å styre formen og materialet og samtidig å tillate materialets egenart oppstår den essensielle tilstedeværelsen og konsentrasjonen som er avgjørende for resultatet.

Den tredimensjonale flettete formen; kurven, beholderen er sentral i arbeidene og er dypt forankret i den feminine fortellingen, både konkret og som metafor. Formen som forteller historien om menneskelig opprinnelse, om romlige beholdere for å samle, bære og fortelle ting fra livet, slik Ursula K. Le Guin beskriver i The Carrier Bag Theory of Fiction:

«Før verktøyet som tvinger energi utover, laget vi verktøyet som bringer energi hjem. Før heltenes lange, harde, drepende verktøy var våre forfedres største oppfinnelse beholderen, den tidligste kulturelle oppfinnelsen, kurven for den ville havren, medisin-posen, hjemmet, stedet som inneholder det som er hellig (shrine), posen med stjerner.»

Alltid trengte menneskene et sted å bo, alltid har de sanket mat i naturen, alltid trengte de en beholder å samle og oppbevare i, shelter for seg selv og maten.
Bostedene og beholdere har siden urtider blitt laget av flettverk og leire.
Erfaringen og bevisstheten rundt disse tingene, og i møte med Ursula Le Guin’s tekster setter «kurven» i et stort og sentralt perspektiv.

Prosjektet HUNGER:
Norske Kunsthåndverkeres Temautstilling i 2018 og tre innledende workshops, er en materialisering av prosessbasert kunnskapsutveksling innen kunsthåndverksfaget.
Deltakelsen betyr mye og legger føringer for Ingrid Becker’s kunstnerskap videre.

HUNGER prosjektet gjør tydelig, både kognitivt og kroppslig, at materialene mat, flettematerialer og leire har vært så fundamentalt grunnleggende og livsnødvendig for alt liv, alltid!
Faglig og kunstnerisk har denne prosessen resultert i et samarbeid mellom Ingrid Becker og keramiker Tovelise Røkke-Olsen.
De utforsker kombinasjoner av keramikk og flettverk, utveksler arbeider og tillater den andre til å videreføre/fullføre arbeidet – i full tillitt til hverandres integritet.

Tovelise Røkke-Olsen og Ingrid Becker arbeider nå (2022) sammen om musikkprosjektet TREHAGEN i parken på Reinskloster i Indre Fosen Kommune med premiere våren 2022, der skulpturelle arbeider og klanginstrumenter i leire og flettematerialer inngår i den musikalske og historiefortellende vandringen gjennom parken.
Dette prosjektet er basert på komponist Ellen Lindquist’s reaksjon på Ingrid Becker’s linjære flettearbeider; hun hadde en sterk opplevelse av musikalitet i møte med de arbeidene.

Ingrid Becker’s´ arbeider er innkjøpt av Innkjøpsfondet for Norsk Kunsthåndverk for Kunstindustrimuseene i Trondheim, Oslo og Bergen og av Norsk Kulturråd, Trondheim Kommune og Nasjonalmuseet i Oslo.

Tekst og foto hentet fra ingridbecker.no, hvor du kan lese mer.